ΟΙ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ (1912-1913) Ενότητες 29-30

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ
Επιμορφούμενες  εκπαιδευτικοί: Γκινίδου Ευγενία, Μιχοπούλου Αικατερίνη, Παπαδοπούλου Βασιλική
ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΤΕΡΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
ΤΑΞΗ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ: Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΘΕΜΑ: ΟΙ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ (1912-1913), Ενότητες 29-30: Οι Βαλκανικοί πόλεμοι (1912-1913),Η Ελλάδα και τα Βαλκάνια αμέσως μετά τους βαλκανικούς πολέμους.
ΕΚΤΙΜΩΜΕΝΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ:  8  ώρες (με πιθανότητα για επέκταση του σεναρίου άλλες 2 ώρες, ανάλογα με την συμμετοχή και το ενδιαφέρον της τάξης)
ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ ΜΕ ΤΟ Α.Π.Σ.
Το περιεχόμενο του διδακτικού σεναρίου είναι απόλυτα συμβατό με το ΔΕΠΠΣ και το ΑΠΣ του μαθήματος της Ιστορίας στο Γυμνάσιο, καθώς αναφέρεται στη διδασκαλία υπάρχουσας διδακτικής ενότητας του σχολικού βιβλίου και οι στόχοι που ορίζονται συνάδουν και καλύπτουν αυτούς του αναλυτικού προγράμματος, όπως αυτοί περιγράφονται στο βιβλίο του καθηγητή.

ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΑ ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ
Ιστορία, Γεωγραφία, Νεοελληνική Γλώσσα, Λογοτεχνία, Αισθητική Αγωγή.
Ιστορία: Αναπλαισίωση και περαιτέρω διερεύνηση της ιστορικής περιόδου των Βαλκανικών Πολέμων με σκοπό την καλλιέργεια της ιστορικής σκέψης.
Γεωγραφία: Να γνωρίσουν ποια νέα εδάφη προσαρτήθηκαν στην επικράτεια του ελληνικού
Κράτους, αλλά και πώς αλλάζουν τα σύνορα των εμπλεκόμενων κρατών.
Γλώσσα - Λογοτεχνία: Καλλιέργεια του προφορικού λόγου και διαλογικών μορφών επικοινωνίας. Παραγωγή δομημένου γραπτού λόγου. Διαχείριση πολλαπλών πηγών πληροφορίας.
Εικαστικά: Ενθάρρυνση της δημιουργικής έκφρασης των μαθητών.
ΤΠΕ: Προσεγγίζουν τα ΤΠΕ ως εργαλεία και πηγές μάθησης.
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
Σχολικό εργαστήριο, Η/Υ, Διαδίκτυο (μέσω των μηχανών αναζήτησης- όλοι οι Η/Υ διαθέτουν φυλλομετρητή Google  - επίσκεψη σε συγκεκριμένες ιστοσελίδες, εγκυκλοπαίδειες – Wikipedia,livepedia, ψηφιακό αρχείο), προβολέας, λογισμικό (επεξεργαστής κειμένου –WORD- ,παρουσίαση διαφανειών – POWERPOINT - ,CENTENNIA),φύλλα εργασίας.
Ο εκπαιδευτικός έχει φροντίσει για την εύρυθμη λειτουργία όλων των παραπάνω μέσων και έχει εγκαταστήσει το σχετικό λογισμικό και τα φύλλα εργασίας- αξιολόγησης στους Η/Υ.


ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΕΚΚΙΝΗΣΗΣ
 Προβολή αποσπασμάτων από ψηφιακό αρχείο, www. http://www.youtube.com/watch?v=t6i-1nxoVHU&feature=player_embedded (διάρκειας 10 λεπτών )

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ– ΑΞΙΑ ΤΩΝ Τ.Π.Ε.
Η μεγαλύτερη δυσκολία που έχει να υπερνικήσει ο εκπαιδευτικός είναι το ταξίδι στο χρόνο: πώς οι μαθητές θα συνειδητοποιήσουν το εκρηκτικό κλίμα που επικρατούσε στα Βαλκάνια, 100 χρόνια πριν, όπου οι λαοί των Βαλκανίων επιθυμούσαν διακαώς την εθνική τους ολοκλήρωση. Ο σκόπελος αυτός θα ξεπεραστεί με την αξιοποίηση των Τ.Π.Ε., διότι η χρήση τους αποτελεί μια διαφορετική προσέγγιση από αυτή του σχολικού βιβλίου και μέσα από τη διερεύνηση του πλούσιου ψηφιακού υλικού με όλα τα παραπάνω μέσα, το μάθημα θα γίνει πιο ελκυστικό και τα παιδιά θα αναπτύξουν ιστορική σκέψη, με τη γνώση του παρελθόντος και την κατανόηση του παρόντος. Συνεπώς, η αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία επιτρέπει τη μετάβαση από το δασκαλοκεντρικό χαρακτήρα της διάλεξης στο μαθητοκεντρικό μοντέλο της διερευνητικής μάθησης μέσα από την αναζήτηση της γνώσης στις πηγές. Οι εκπαιδευτικές εφαρμογές των ΤΠΕ που συνδυάζουν ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες, αλληλεπίδραση των μαθητών με τις πηγές, αυτενέργεια των μαθητών στην πορεία του μαθήματος, σύνδεση με την καθημερινή ζωή και διαθεματικότητα τείνουν να μεγιστοποιούν τα οφέλη της τεχνολογίας στη σχολική τάξη. Δεν πρέπει να παραβλέψουμε στο σημείο αυτό ότι προαπαιτείται εξοικείωση των μαθητών με τα συγκεκριμένα λογισμικά που θα χρησιμοποιηθούν, όπως επίσης και με τις μηχανές αναζήτησης στο Διαδίκτυο.



ΣΤΟΧΟΙ
Α. ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ
·         Να γνωρίσουν τους  Βαλκανικούς πολέμους.
·         Να αντιληφθούν τη διαφοροποίηση ανάμεσα στα αίτια και τις αφορμές τους.
·         Να μάθουν ποιες ήταν οι εμπλεκόμενες χώρες και ποιες ήταν οι συμμαχίες.
·         Να κατανοήσουν τους λόγους που οδήγησαν στη συμμαχία των Βαλκανικών κρατών εναντίον της Τουρκίας, τις ευνοϊκές συγκυρίες που επικρατούσαν καθώς και τους λόγους που έφεραν σε ρήξη τη Βουλγαρία με την Ελλάδα και τη Σερβία.
·         Να γνωρίσουν  τα κυριότερα πολεμικά και διπλωματικά γεγονότα των Βαλκανικών πολέμων και την έκβασή τους.
·         Να αντιληφθούν το ρόλο της Διπλωματίας στα αποτελέσματα των πολέμων.
·         Να κατανοήσουν και να αποτιμήσουν τα αποτελέσματα των Βαλκανικών πολέμων για την Ελλάδα και για τα υπόλοιπα εμπόλεμα βαλκανικά κράτη και να εκτιμήσουν τους παράγοντες που συνετέλεσαν σε αυτά.
·         Να συνειδητοποιήσουν, πώς η μικρή Ελλάδα ξαφνικά έγινε διπλάσια σε έκταση και πληθυσμό και τα πιθανά προβλήματα από αυτό το γεγονός.
·         Να γνωρίσουν τα θέματα εξωτερικής πολιτικής που παρέμεναν σε εκκρεμότητα για την Ελλάδα.



Β. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ Τ.Π.Ε.
·         να εξοικειωθούν με το ενεργητικό και διερευνητικό μοντέλο μάθησης.
·         να έρθουν σε επαφή με το περιβάλλον του Η/Υ και να εξοικειωθούν με τη χρήση νέων λογισμικών.
·         να εξασκηθούν στην αναζήτηση και αξιολόγηση της πληροφορίας μέσω του Διαδικτύου.
·         να καταλάβουν πώς μπορεί να συνδυαστεί η παιδαγωγική διάσταση της διδασκαλίας με την τεχνολογία, επιλέγοντας την κατάλληλη πληροφορία.

Γ. ΣΤΟΧΟΙ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΣΤΑΣΕΩΝ
·         Να αναπτύξουν οι μαθητές πνεύμα και δεξιότητες συνεργασίας, επικοινωνίας και διερευνητικής μάθησης.
·         Να παρατηρούν, να μελετούν και να συμπεραίνουν.
·         Να καλλιεργούν την αναλυτική και την συνθετική ικανότητα.
·         Να οργανώνουν και να ανακοινώνουν την ιστορική τους γνώση και άποψη προφορικά ή γραπτά.
·         Να κατανοούν ιστορικές έννοιες.
·         Να καλλιεργούν την κριτική και δημιουργική τους ικανότητα.
·         Να μπορούν να στηρίζονται στις ιστορικές τους γνώσεις για να εξηγούν και σύγχρονα γεγονότα.
·         Να προβληματιστούν από τις συνέπειες των Βαλκανικών Πολέμων.
·         Να διαμορφώνουν σταδιακά υπεύθυνη στάση, και ως ενήλικες, τόσο για κοινωνικά, πολιτιστικά θέματα της τοπικής του κοινωνίας όσο και για εθνικά και παγκόσμια προβλήματα.



Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Ο εκπαιδευτικός έχει ρόλο συντονιστή των ομάδων. Καθοδηγεί όπου χρειάζεται,  λειτουργεί ενισχυτικά  οδηγώντας διακριτικά τη διαδικασία. Όπως είπαμε και σε προηγούμενη ενότητα της παρουσίασης του σεναρίου, έχει φροντίσει από πριν, για την ομαλή λειτουργία όλου του υλικού και των μηχανημάτων.



ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Οι μαθητές θα χωριστούν σε 5 ομάδες [5x4 μαθητές, ενώ δύο ομάδες θα αποτελούνται από 6 μαθητές , καθώς το σύνολο της τάξης περιλαμβάνει 22 μαθητές] . Κάθε ομάδα θα χρησιμοποιεί τον δικό της υπολογιστή. Το κάθε μέλος της ομάδας θα έχει ξεκαθαρισμένους ρόλους, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις του. Δε θα υπάρχει αρχηγός, αλλά συντονιστής. Η κάθε ομάδα θα έχει ένα χαρακτηριστικό όνομα που θα προσδιορίζει το ρόλο της στη μαθησιακή διαδικασία. Έτσι θα έχουμε τις εξής ομάδες:

ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΟΜΑΔΑΣ                 ΕΙΔΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΚΟΙ                ΑΙΤΙΑ-ΑΦΟΡΜΕΣ -  ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ,ΣΥΜΜΑΧΟΙ-ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ
ΓΕΩΓΡΑΦΟΙ                                ΧΑΡΤΕΣ                             
ΔΙΠΛΩΜΑΤΕΣ                         ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ, ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΙ                           ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ                   ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ-ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ-ΜΟΥΣΙΚΗ


ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ /ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
1η Διδακτική Ώρα – Σύνδεση με προηγούμενες γνώσεις
Κατά την  πρώτη διδακτική ώρα, γίνεται σύνδεση με τις προηγούμενες γνώσεις με κατάλληλη συζήτηση ανάμεσα στους μαθητές και τον εκπαιδευτικό. Οι γνώσεις που θα αξιοποιηθούν και που κατέχουν ήδη οι μαθητές πολύ καλά αφορούν στην πορεία της Ελλάδας προς την οικονομική και εθνική κρίση (πτώχευση του 1893, ελληνοτουρκικός πόλεμος του 1897, επιβολή της επιτροπής Δ.Ο.Ε.), στην ανάδυση αλληλοσυγκρουόμενων εθνικών επιδιώξεων στην περιοχή των Βαλκανίων, στη δράση του κινήματος των Νεοτούρκων, στο κίνημα στο Γουδί και στην ανάληψη της πρωθυπουργίας από  τον Ελ. Βενιζέλο. Αφόρμηση για την συζήτηση θα αποτελέσει η προβολή μέσω προτζέκτορα σχετικού ιστορικού βίντεο, διάρκειας περίπου 10 λεπτών. Κρίνεται σκόπιμο η ροή του βίντεο να είναι ομαλή χωρίς διακοπές. Έχει επισημανθεί στους μαθητές η δυνατότητα να κρατούν σημειώσεις σε ό,τι δεν κατανοούν ή τους εντυπωσιάζει. Ακολουθεί συζήτηση και διευκρίνιση για όποια δυσκολία παρουσιάστηκε.

2η Διδακτική Ώρα – Αναζήτηση γενικών πληροφοριών από όλες τις ομάδες
Κατά τη 2η  διδακτική ώρα οι ομάδες ανοίγουν το φυλλομετρητή Google και αναζητούν πληροφορίες από το διαδίκτυο για τους Βαλκανικούς πολέμους. Όλες οι ομάδες πρώτα θα βρουν, θα διαβάσουν και θα αποθηκεύσουν στο φάκελο <<ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ>>, που υπάρχει ήδη αποθηκευμένος σε κάθε υπολογιστή, γενικές πληροφορίες για τους Βαλκανικούς πολέμους από τις παρακάτω διευθύνσεις:





ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ

1.Ποιά περιοχή ονομάζουμε Βαλκάνια; Ποιες χώρες περιλαμβάνονται;
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Ποια η κατάσταση στα Βαλκάνια πριν τους Βαλκανικούς πολέμους;
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________

3. Βαλκανικοί πόλεμοι:  Για ποιους λόγους έγιναν;
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Ποιοι ήταν οι σύμμαχοι;
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Ποιοι νίκησαν;
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Ποιο το αποτέλεσμά τους για την Ελλάδα;
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________






3η και 4η Διδακτική Ώρα – Αναζήτηση διαφορετικού υλικού από τις ομάδες

θα δοθεί στην κάθε ομάδα το αντίστοιχο φύλλο εργασίας, με σκοπό να συγκεντρώσουν διαφορετικό είδος πληροφοριών. Υπάρχουν 5 ομάδες.


ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΜΑΔΑΣ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ

 Χρησιμοποιήστε τις πληροφορίες και απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

1.  Ποιες ήταν οι αφορμές του Α΄ και Β΄ Βαλκανικού πολέμου;
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Ποιες ήταν οι αιτίες του Α΄ και Β΄ Βαλκανικού πολέμου;
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.  Ποιοι ήταν οι αντίπαλοι στον Α΄ και Β΄ Βαλκανικό πόλεμο;
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Θυμάστε άλλους πολέμους  στην ελληνική ιστορία που είχαν σαφώς διαφοροποιημένες αφορμές και αιτίες για την πραγματοποίησή τους;  
_______________________________________________________________________________________
4. Ποια ήταν τα σημαντικότερα γεγονότα του Α΄  και Β΄ Βαλκανικού πολέμου;
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Υπάρχει κάποιο γεγονός αυτής της περιόδου που σας συγκίνησε ιδιαίτερα;
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Γράψτε ένα περιληπτικό κείμενο με τη μορφή άρθρου, στο οποίο θα αναφέρετε, σαν αρθρογράφοι της εποχής, τους λόγους που οδηγηθήκαμε στους Βαλκανικούς πολέμους, καθώς και τις μάχες και τα αποτελέσματα των μαχών. Αποθηκεύστε το στο φάκελο <<ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ>>.




ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΜΑΔΑΣ ΓΕΩΓΡΑΦΩΝ
1.Πηγαίνετε στις διευθύνσεις:
α) http://www.cdsee.org/pdf/WorkBook3_gr.pdf  στις σελ. 111- 112.
γδε) http://users.sch.gr/maritheodo/history-pi/section2/maps/index.htm  ( θα μεταβείτε στο η εδαφική επέκταση του ελληνικού κράτους, 1832-1947 – δυναμική μορφή και η χερσόνησος του Αίμου μετά τους Βαλκανικούς πολέμους)
2. Βρείτε τους χάρτες που αφορούν στους Βαλκανικούς πολέμους και αποθηκεύστε τους (όποιοι προσφέρονται) στο φάκελο «ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ».
3. Παρατηρείστε τους χάρτες που δίνονται. .
Γράψτε ένα περιληπτικό κείμενο με τη μορφή άρθρου που να δίνει πληροφορίες για πώς αλλάζουν τα σύνορα των εμπλεκόμενων κρατών. Σχολιάστε ιδιαίτερα τα σύνορα της Ελλάδας.



ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΜΑΔΑΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΩΝ
1. Πηγαίνετε στη σελίδα  http://home.arcor.de/ar2570306953/xatzipanag.htm  καθώς και στις
σελίδες   http://el.wikipedia.org/wiki/Βαλκανικοί_Πόλεμοι  (συνέπειες των Βαλκανικών πολέμων),
2. Χρησιμοποιήστε τις πληροφορίες και απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:
1.Ποια ήταν τα αποτελέσματα της Συνθήκης του Λονδίνου, στις 17 Μαΐου του 1913, για τους συμμάχους και τους Έλληνες;
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Ποια τα αποτελέσματα της Συνθήκης του Βουκουρεστίου, τον Ιούλιο του 1913, για τις εμπλεκόμενες χώρες και τους Έλληνες;
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.Ποιος ο ρόλος των Μεγάλων Δυνάμεων της εποχής;
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Γράψτε ένα περιληπτικό, αυτοβιογραφικό, κείμενο, στο οποίο να προσπαθείτε να εκφράσετε τις απόψεις των απλών πολεμιστών ή των κατοίκων αυτών των περιοχών, (σκεφτείτε ποιος είστε και μπείτε στη δική του θέση για να περιγράψετε τα γεγονότα). Αποθηκεύστε το στο φάκελο «ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ».





ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΜΑΔΑΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΩΝ
1. Πηγαίνετε στη διεύθυνση http://www.google.gr  , αναζητήστε «ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ»
επιλέξτε «Αποτελέσματα εικόνων για ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ»  και «Αποτελέσματα βίντεο
για ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ».
2. Πηγαίνετε στη διεύθυνση    
  http://www.fhw.gr/chronos/13/gr/general/gallery/foreign_policy/contents.html  , επιλέξτε εξωτερική πολιτική και βρείτε τις φωτογραφίες που αφορούν στους Βαλκανικούς πολέμους.
Αποθηκεύστε τις στο φάκελο «Βαλκανικοί πόλεμοι».
4. http://www.army.gr/default.php?pname=BalkanikoiPolemoi&la=1 Αναζητήστε φωτογραφίες για τους Βαλκανικούς πολέμους
5. http://www.army.gr/flash%20sites/topsin/expo.htm Μουσείο Βαλκανικών πολέμων
6.Πηγαίνετε στη διεύθυνση http://history08.wordpress.com  επιλέξτε Ελλάδα και διαβάστε την επιστολή του Ιπποκράτη Παπαβασιλείου στη σύζυγό του.
Χρησιμοποιείστε τις πληροφορίες και απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις.

1.Ανοίξτε τις φωτογραφίες. Τι πληροφορίες μπορούμε να αντλήσουμε από αυτές για τα μέσα,
τον οπλισμό και τις συνθήκες που πολεμούσαν εκείνη την εποχή;
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Παρακολουθώντας το Video που περιγράφει τα γεγονότα των Βαλκανικών πολέμων κάντε
μια σύγκριση στα μέσα και στον τρόπο που γινόταν ο πόλεμος τότε, με ό,τι ισχύει σήμερα.
Εντοπίστε ομοιότητες και διαφορές.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Φανταστείτε ότι ως φωτογράφοι στο μέτωπο, βρίσκεστε καθημερινά μπροστά στις μεγάλες μάχες του ελληνικού στρατού. Γράψτε ένα γράμμα σε κάποιο συγγενικό σας πρόσωπο (μητέρα, πατέρα, αδερφό/ή) περιγράφοντας τις συνθήκες του πολέμου, τους στρατιώτες, αλλά και τους κατοίκους των περιοχών που απελευθερώθηκαν από τον ελληνικό στρατό.







ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΜΑΔΑΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ

1.Πηγαίνετε στη διεύθυνση http://www.google.gr  , αναζητήστε «ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ»
και επιλέξτε «Αποτελέσματα εικόνων για ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ» και «Αποτελέσματα
βίντεο για ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ».  Ανοίξτε τις εικόνες.
2. http://www.parliament.gr/1912/html/ex3page1.html Βρείτε φωτογραφίες καρτών και αφίσες που αφορούν στους Βαλκανικούς πολέμους.
4. http://www.parliament.gr/1912/html/mm.html , διαβάστε και ακούστε αυθεντικά γράμματα Ελλήνων στρατιωτών από το βαλκανικό μέτωπο.
5. Διαβάστε Κωνσταντίνου Θεοτόκη, Η τιμή και το χρήμα, τα δύο πρώτα αποσπάσματα . [Πρόκειται για έργο που γράφτηκε πριν τους Βαλκανικούς πολέμους και εκδόθηκε μετά τη λήξη τους  μέσα από το οποίο ο Θεοτόκης καυτηριάζει σατιρίζοντας τα πολιτικά συστήματα της εποχής και το ισχύον κοινωνικό σύστημα που έχει θεοποιήσει το χρήμα.]      
7. Αποθηκεύστε όλα τα καλλιτεχνικά ευρήματα που σας εντυπωσίασαν στο φάκελο «ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ» και χρησιμοποιείστε τα για να:

Είστε στρατιώτης του μετώπου, φτιάξτε μια κάρτα, και γράψτε λίγα λόγια στα αγαπημένα σας πρόσωπα για τις συνθήκες ζωής στο μέτωπο. Κατόπιν, με άλλη κάρτα απαντήστε στον στρατιώτη ως συγγενής του προβάλλοντας μια δύσκολή ή ακόμη και επικίνδυνη στιγμή της καθημερινότητάς σας.     ή
Φιλοτεχνείστε μια αφίσα που να περιγράφει την έκβαση μιας μάχης ή κάποιο σημαντικό γεγονός των Βαλκανικών πολέμων.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


5η και 6η Διδακτική ώρα
Στην 5η και 6η διδακτική ώρα οι ομάδες με το υλικό που έχουν συγκεντρώσει και έχουν δημιουργήσει θα διδαχτούν τη δημιουργία παρουσίασης, θα δημιουργήσουν παρουσίαση και θα την παρουσιάσουν.

7η-8η Διδακτική ώρα

Στην 7η Διδακτική ώρα όλες οι ομάδες ανταλλάσουν τις εμπειρίες τους,τους προβληματισμούς τους και διαλέγουν να οργανώσουν ένα παιχνίδι ρόλων: Ο καθένας αντιπροσωπεύει μια διαφορετική ευρωπαϊκή Δύναμη και προσπαθεί να εκφράσει τα συμφέροντα της καθεμιάς στη Βαλκανική χερσόνησο και τη θέση της στο ανατολικό ζήτημα.

 Κατόπιν, κατά την 8η ώρα, συζητούν τις λεπτομέρειες της κοινής τους συνεύρεσης στην έκθεση που θα γίνει με θέμα «Βαλκανικοί Πόλεμοι» στο πολιτιστικό κέντρο της πόλης τους. Παράλληλα, θα μπορούσε να αφιερωθεί χρόνος για αυτοαξιολόγηση μέσα από ποικίλου τύπου δραστηριότητες, όπως αυτές των σελίδων  http://users.sch.gr//jimkol/balkan_war/  

3. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Τα φύλλα εργασίας, οι παρουσιάσεις των ομάδων και η διαλογική συζήτηση μέσα στην τάξη δίνουν τους δείκτες αξιολόγησης του σεναρίου και το βαθμό υλοποίησης των μαθησιακών στόχων. Ειδικότερα θα εξετάσουμε αν το σενάριο:
·         Είχε ξεκάθαρους επιδιωκόμενους διδακτικούς στόχους, βασιζόταν σε καλά τεκμηριωμένη παιδαγωγική θεώρηση, και ήταν σαφής η σύνδεση του με το αναλυτικό
            πρόγραμμα.
·         Διευκόλυνε τη διαθεματική προσέγγιση.
·          Ενίσχυε τη διερευνητική, ομαδική και ενεργητική μάθηση.
·          Αξιοποιούσε τις Τ.Π.Ε. (υπερμέσα, δικτυακές υπηρεσίες, εκπαιδευτικό λογισμικό ανοικτού τύπου) και όπου είναι δυνατόν τη δυνατότητα πολλαπλών ταυτόχρονων αναπαραστάσεων. Έδινε περισσότερες από μία εναλλακτικές επιλογές στη χρήση Τ.Π.Ε.
·          Παρείχε τη δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να το επεκτείνει είτε προσθέτοντας νέες δραστηριότητες στο ίδιο θεματικό πεδίο είτε εφαρμόζοντας το σε άλλο γνωστικό αντικείμενο.

Ας μην ξεχνάμε πως το εκπαιδευτικό σενάριο θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από:
·          απλότητα,
·          ξεκάθαρους ρόλους για κάθε μαθητή,
·          σαφή ορισμό της αλληλεπίδρασης,
·          πρόβλεψη του χρόνου έκαστης δραστηριότητας,
·          αξιοποίηση της φυσικής τάσης του παιδιού για διερεύνηση και δημιουργικότητα,
·          δυνατότητα καλλιέργειας όχι μόνο δεξιοτήτων, αλλά και στάσεων ζωής,
·          παροχή ευκαιριών για συνεργατικότητα μεταξύ μαθητών στο στενό πλαίσιο της σχολικής τάξης ή ακόμα καλύτερα στο πλαίσιο εικονικών τάξεων μεταξύ διαφορετικών σχολεία της Ελλάδας και του εξωτερικού.


Το σενάριο μας αποτελεί πρόταση διδασκαλίας και γι’ αυτό δεν μπορούμε να σχολιάσουμε εκ των προτέρων τις τυχόν δυσκολίες , τα γενικότερα προβλήματα που πιθανόν θα παρουσιαστούν κατά την εφαρμογή του. Θα ήταν σίγουρα πολύ πιο χρήσιμο ένα σενάριο που θα είχε εφαρμοστεί στη τάξη και θα είχε σχόλια που θα αφορούσαν τόσο στα θετικά του σημεία όσο και στις αδυναμίες του.


4. ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ ( 9η -10η ώρα)
 Οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν το λογισμικό Google Earth για να εντοπίσουν πάνω στο χάρτη τα Βαλκάνια και περιοχές που σχετίζονται με μάχες ή άλλα γεγονότα των Βαλκανικών πολέμων. Επίσης θα μπορούσαν να κάνουν χρήση του προγράμματος Centennia.
Μπορούν να επισκεφθούν διαδικτυακά ή επί τόπου τοποθεσίες της Ελλάδας στις οποίες έγιναν μάχες ή Μουσεία της περιοχής.
 Μπορούν να αναζητήσουν ιστορικά στοιχεία για γεγονότα της περιοχής τους που σχετίζονται με τους Βαλκανικούς πολέμους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου